Presentatie

Het bedrijf:
Tijdens de presentatie zal het bedrijf je van alles vertellen over de aan het bedrijf gerelateerde activiteiten. Hierbij kan je denken aan hoe het leven van een werknemer er bij het bedrijf uitziet, welke problemen er dagelijks worden opgelost en wat de kernactiviteiten van het bedrijf zijn.

De student:
Als student kan je vragen stellen tijdens de bedrijfspresentatie en krijg je een beter beeld van het bedrijf. De groepsgrootte varieert van vijftien tot veertig studenten. Dit is ook afhankelijk van de dan geldende COVID-19 maatregelen.

Workshop

Het bedrijf:
Eerst geeft het bedrijf een korte presentatie over zichzelf (zie presentatie). Daarna laat het bedrijf de studenten nadenken over een bepaalde opdracht, bijvoorbeeld over een probleem dat opgelost moet worden of een innovatief idee dat helpt bij het verbeteren van het bedrijf. Aan het eind van de workshop presenteren studenten (in groepjes) vaak hun ideeën aan de recruiters. 

De student:
De student dient interactief deel te nemen aan de workshop, zowel met de recruiters als medestudenten. Studenten komen met nieuwe ideeën en discussiëren over deze ideeën tijdens de workshop. Er moet natuurlijk serieus deelgenomen worden aan de workshop, maar ook is het de bedoeling dat het interessant en leuk is! De groepsgrootte varieert van vijftien tot veertig studenten. Dit hangt af van de dan geldende COVID-19 maatregelen.

Wijn & Spijs

Het bedrijf:
Tijdens de Wijn & Spijs maken de recruiters beter kennis met een kleine groep studenten onder het genot van wat hapjes en verschillende soorten wijnen. De recruiters vertellen iets over zichzelf, over het bedrijf en over hun werkzaamheden. Daarnaast kunnen de recruiters vragen waar de interesses van de studenten liggen en welke studierichting hen aanspreekt. 

De student:
De student vertelt iets over zichzelf en kan vragen stellen. Het is de bedoeling dat studenten actief deelnemen in de gesprekken met de recruiters. De groep bestaat uit zes deelnemers (exclusief recruiters). Deelname voor de wijn & spijs is gebaseerd op een cv-selectie.

Individuele gesprekken

Het bedrijf:
Tijdens het individuele gesprek stelt de recruiter specifieke vragen aan de student over zijn of haar interesses en studierichting. Op deze manier kan het bedrijf erachter komen of een student een goede toekomstige werknemer zal zijn voor het bedrijf.

De student:
De student moet voorbereid zijn voor het individuele gesprek met het bedrijf. Je moet je inschrijven voor de individuele gesprekken als je echt geïnteresseerd bent om te werken bij het bedrijf, of om er een stage of traineeship te volgen. De student kan aan de recruiter vragen wat ze een student te bieden hebben. Een individueel gesprek duurt 15 minuten en zijn gebaseerd op een CV-selectie.

Bedrijvenmarkt

Het bedrijf: 
Tijdens de bedrijvenmarkt kunnen bedrijven in contact komen met de student op een informele manier. Zo kan het bedrijf gedetailleerder ingaan op vragen van studenten. Daarnaast kan het bedrijf een student beter leren kennen.

De student: 
De student kan met een bedrijf praten om een beter idee te krijgen van de activiteiten van het bedrijf, of om eventueel nog vragen te stellen als iets nog onduidelijk is. De student krijgt hierdoor een betere inschatting van het bedrijf. 

Openingsspreker

Al van jongs af aan had ik geen idee wat ik met mijn leven aan moest. De meeste mensen leken alles al uitgedacht te hebben en ik leek maar wat door het leven te strompelen. Het was zelfs zo erg dat ik Psychologie ging studeren om een meisje waar ik een oogje op had, achterna te gaan. Je kunt zien dat ik een expert ben in het maken van goede levensbeslissingen.

Maar tijdens mijn studie bleef dit gevoel aan me knagen. Een gevoel van: "Is dit het?" Is dit wat me gaat voorbereiden op mijn carrière? De hele dag alleen maar in collegezalen zitten terwijl de wereld daarbuiten is... Niet voor mij. Ik begon buiten de universiteit te kijken en nam de tijd om te ontdekken wat ik echt wilde doen. Zo kwam ik op een dag terecht in een workshop genaamd "Creëer je eigen succes" van David de Kock. Toen ik hem op het podium zijn ding zag doen, wist ik: dit is wat ik wil worden. Maar hoe?

Ik zal niet mijn hele verhaal voor je verklappen, want er zitten een paar mooie stukjes in, maar nog geen jaar later stond ik samen met David en zijn collega Arjan op het podium om door Nederland te toeren met ons persoonlijke ontwikkelingsprogramma genaamd "365 Days of Success". En wat een succes hadden we! Ik mocht zelfs mijn eigen TED talk geven en gaf speeches in stadions als het Gelredome.

Maar zelfs met al dat succes, bleef het knagende gevoel van "is dit het?" nooit uit mijn hoofd. Al dat succes hebben maar me niet succesvol voelen, was een erg deprimerende paradox. Maar toen nam ik een zeer dramatisch besluit dat mijn leven een andere wending gaf en op het Nijmegen Career Event ga ik jullie daar alles over vertellen. Ik ga je de vier dingen leren die je over jezelf moet leren om je eigen toekomst op te bouwen. Want de enige manier om je toekomst te voorspellen, is door hem te creëren.

Kai Vermaas

Filmmaker, Public Speaker & Entrepeneur

Educated choice for jobs!

Door Son&Klaar

Dit NCE ga je kennismaken met bedrijven voor een baan of stage. Hun vraag naar mensen is groter dan de beschikbare mensen op de arbeidsmarkt en dat betekent voor jou dat je kunt kiezen waar je aan de slag wilt. En dat is superleuk, maar het kan ook lastig zijn.

In deze workshop koppel je de indrukken die je krijgt tijdens dit NCE aan je talenten en bepaal je welk bedrijf of welke baan het beste bij jou past! Je leert competentiegericht naar werk te kijken!